Минулого року зменшився попит на дорожні металоконструкції, але зріс на конструкції для об’єктів енергетики та АПК

Величезна потреба у відновленні пошкодженої та зруйнованої війною інфраструктури та збільшення індустріального будівництва гарантують, що українські виробники металоконструкцій не залишаться без роботи. Про поточну ситуацію на ринку металоконструкцій та гарячого цинкування в інтерв’ю GMK Center розповів Олександр Дунайський, директор компанії «Метал Інвест».

«Метал Інвест» спеціалізується на виробництві металоконструкцій та послугах гарячого цинкування. Які результати за цими напрямками у 2024 році? Чи вдалося компанії вийти на довоєнні показники?

– Незважаючи на умови воєнного часу наше виробництво металоконструкцій зросло минулого року приблизно на 28% та склало приблизно 4,5 тис. т. Обсяг послуг гарячого цинкування збільшився на 18% – до більш ніж 12 тис. т. Отже, нам вдалося перевищити показники 2021 року.

Загалом зараз спостерігається тенденція зростання об’єму ринку, але, на жаль, ще далеко до показників передковідного періоду. Минулого року завантаженість нашої лінії гарячого цинкування становила орієнтовно 50%, виробництва металоконструкцій – 80%.

Яка зараз ситуація на українському ринку металоконструкцій?

–  За останній час ринок металоконструкцій суттєво збільшився, тобто динаміка дуже позитивна. В першу чергу це пов’язано з відновленням пошкодженої інфраструктури в усіх прифронтових областях та у регіонах, де відбувалися бойові дії та новими проєктами в сфері будівництва. Наша статистика показує, що в розрізі галузевого призначення значно зменшився попит на дорожні металоконструкції, але зріс на металоконструкції для енергетичних об’єктів та аграрного сектору. Але, що стосується пропозиції, вона падає у зв’язку із зменшенням обсягів виробництва через мобілізацію.

Чи відчула компанія зниження попиту на металоконструкції для енергетики через проблеми з фінансуванням програм створення захисних споруд енергооб’єктів?

– У нас не було проблем із попитом, але ми на собі відчули проблеми з фінансуванням за поставлену продукцію в межах програм створення захисних споруд. Станом на сьогодні проблема наразі не вирішена, але ми працюємо над цим. Маємо надію, що цього року уряд виділить необхідні кошти на відновлення критичної інфраструктури, зокрема транспортної мережі та енергетичних об’єктів, що були пошкоджені внаслідок бойових дій.

Що зараз відбувається на українському ринку гарячого цинкування?

– Як і на ринку металоконструкцій, спостерігається зростання попиту, що пов’язано з відбудовою інфраструктурних об’єктів. Ключові об’єкти відбудови: транспортна інфраструктура (дороги та мости), житлова та соціальна інфраструктура (житло на внутрішньо переміщених осіб, освітні та медичні заклади). Найбільш активно відновлення відбувається в Харківській, Чернігівській, Дніпропетровській та Житомирській областях.

Варто зазначити, що конкуренція на ринку гарячого цинкування є досить високою і напевно зросте ще більше. За нашою інформацією, найближчим часом в Україні планується відкриття це двох заводів гарячого цинкування – в північному та південному регіонах.

Які поточні проблеми металообробного бізнесу в Україні ви можете назвати?

– Серед основних проблем нашої галузі варто відзначити такі:

  • кадрові проблеми – нестачу робітників, як кваліфікованих, так і нижчої кваліфікації, відтік робочої сили закордон через війну;
  • значне скорочення виробництва вітчизняного металопрокату, оскільки багато металургійних підприємств постраждали через воєнні дії;
  • валютні коливання впливають на вартість імпортного металопрокату і ускладнюють планування витрат і ціноутворення;
  • висока вартість транспортування імпортного металопрокату;
  • зростання вартості електроенергії для промислових підприємств;
  • обмежений доступ до кредитів та інвестицій для модернізації обладнання.

Проте попри складнощі, наші підприємства продовжують адаптуватися до нових реалій сьогодення та шукати нові ринки збуту.

Дефіцит робітників вже став загальнодержавною проблемою. Як компанія вирішує проблему нестачі кадрів?

– Ситуація з персоналом вкрай важка, кадрів не вистачає у всіх підрозділах підприємства – це одна з наших основних проблем. Нам не вистачає десятків людей – починаючи від вантажників і закінчуючи інженерно-технічними спеціалістами.

Для вирішення проблеми з нестачею кадрів ми робимо акцент на працевлаштуванні категорій людей, які не підлягають мобілізації, активно співпрацюємо з освітніми закладами. Також покращуємо умови праці, зокрема через забезпечення конкурентоспроможних зарплат, додаткових пільг та створення сприятливого робочого середовища.

Ви сказали про потребу в імпортному металопрокаті. Яку саме іноземну сталеву продукцію компанія використовує для виробничих потреб?

– Ми закуповуємо імпортний сталевий прокат: кутник, листовий метал, швелер.

Чи має «Метал Інвест» плани щодо розширення бізнесу?

– Якщо говорити про плани розширення виробництва, то наразі наше підприємство орієнтується на кілька ключових напрямків: модернізація технологічного обладнання, закупівля нового устаткування та оптимізація виробничих процесів. Зокрема, цього року ми придбали додаткове обладнання для переробки кутника, що дасть нам змогу збільшити власні виробничі потужності до 50%.

Які перспективи ви бачите для своїх напрямків діяльності у 2025 році?

– Спостерігається збільшення попиту на обидва наші напрямки виробництва. Це пов’язано з планами масштабного відновлення інфраструктури, зокрема будівництва та ремонту доріг, мостів, промислових та енергетичних об’єктів. Такі проєкти потребуватимуть значної кількості металоконструкцій з антикорозійним покриттям. Ми оптимістично налаштовані щодо нашого завантаження у 2025 році та плануємо збільшити виробництво на 15-20%.